How to group objects in blender

How to group objects in blender

GroupsВ¶

There can be many objects in a scene: A typical stage scene consists of furniture, props, lights, and backdrops. Blender helps you keep everything organized by allowing you to group like objects together.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Groups MenuВ¶

Groups PanelВ¶

Mode:Object Mode
Panel:Object tab ‣ Groups

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Group panel and Outliner.

Add to Group Adds the selected objects from a group. A pop-up lets you specify the group to add to. New + Creates a new group and adds the selected object(s) to it. Name To rename a group, simply click in the groups name field. Remove X To remove an object from a group, find the name of the group from which you wish to remove the object, and click the X to the right of the group name. Specials Unlink Group, Select Group, Set Offset From Cursor Dupligroup Visibility Restricting Group Contents via Layers The cluster of layer buttons attached to each group determines from which layers the group objects will be included when duplicated. If your group contains objects on layers 10, 11 and 12, but you disable the layer 12 button in the group controls, duplicates of that group (using the Dupligroup feature) will only show the portions of the group that reside in layers 10 and 11. Offset Applies a locational offset of the dupli-instanced groups from the original object’s origin.

Appending or Linking Groups

Groups can be selected, see Select Grouped for more information.

Простой Blender. Часть 4

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
КДПВ. System’s check.

Дисклеймер

Как вы заранее догадались, в этой серии я тоже не покажу, как нарисовать танк. В этой серии я напишу про менеджмент объектов (в прошлой писал про геометрию). Просто потому, что сейчас — самое время (вообще, я хотел вставить эту часть сразу после первой, но не срослось).

Вы уже знаете о том, как в Blender работать с объектами и с их геометрией. Чего вы еще (возможно) не знаете — какой это ад, когда зашел в комнату и не помнишь, зачем зашел у вас 66 объектов (как у танка с КДПВ, см. пруфпик) и вы не знаете, как выбрать один из них. Потому что вы замоделили матрешек и они друг вокруг друга нарисованы, а вам нужна самая внутренняя.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 0. Пруфпик.

Менеджмент данных

Как я уже писал, в Blender есть основная единица работы — это объект. И это контейнер. Он содержит в себе название, origin, геометрию, список модификаторов и массу других данных — если это геометрический объект. Потому что лампа или кость — это тоже объект, наряду с геометрическим.

Изначально все объекты равны, что кубики, что лампы, что кости.

Что предоставляет Blender

Навигация / просмотр инфы

Все, что вы уже наваяли в данном файле, отображается в области аутлайнера (я его ранее называл “Область содержимого сцены” для единообразия, но, думаю, эффект уже достигнут и далее я буду называть его аутлайнером).
Замечу, что ребята из BF вставили аутлайнер в дефолтный стартовый конфиг (пусть это и добавляет шума), наряду с областью таймлайна, например. То есть, на то, что менеджмент объектов важен, они тоже указывают с самого начала.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 1. Аутлайнер.

Скрин аутлайнера с более-менее нетривиальной моделью (танком, собственно) приведен на рисунке 1. Слева — дерево объектов. Обратите внимание на его корень (об этом позже). Каждая оранжевая иконка — это один объект. Каждая серая иконка — это геометрия объекта (заметьте, у геометрии есть имя, и оно не всегда совпадает с именем объекта — ниже приведена одна из причин). По клику на эти иконки происходит выделение соответствующего артефакта.
Видны и модификаторы объекта. И то, что камера — это объект, тоже видно. И на вложенность объектов обратите внимание (я как бы невзначай назвал один объект «A parent»). И на три столбика справа — при наведении на иконки будут подсказки.

От аутлайнера не укроется почти ничего. Он знает все и всех сдаст с потрохами. Это серый кардинал Blender. Ситуация в 3D области — сиюминутна по определению (см. ниже). Ситуация в области параметров — контекстно-зависима и описывает только один объект. То, что показано в аутланере — это монументально и всеохватывающе. Будьте большим братом для своих объектов — пользуйтесь аутлайнером.

Если вы потеряли объект или не уверены, одна у вас тут кривая или их уже четыре поверх друг друга, или при импорте объект вроде прошел, но его не видно в 3D области (оказалось, он в нескольких тысячах юнитов в стороне и при этом неприлично конского размера) — аутлайнер разьяснит. Это его основная функция.
Формат отображения списка объектов выбирается в дропдауне вверху по центру области.

Группировка объектов

Имея на руках кучу объектов — надо иметь возможность ими как-то управлять. Итак.

Сцены

Как видно на скрине аутлайнера, корень дерева объектов — сцена. Это не просто контейнер объектов, это контейнер вообще всего (объектов, материалов и пр.).

Так вот сцен в рамках одного файла можно делать сколько угодно. Можно делать полностью новые, можно делать новые с ссылками на существующие объекты. Сцена настолько глобальна, что я ни разу ни пользовался двумя сразу в одном файле переключение между сценами идет не через область 3D, а через область меню, вот тут:

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 2. Контрол управления сценами. Логика та же, что и у соседнего контрола управления лэйаутами.

Вряд ли вам понадобится это в ближайшем времени.

Группы объектов

Объекты можно группировать. Выделяем нужные, жмем Ctrl-G. Выделенная группа подсвечивается зеленым, а не оранжевым.

Но тут ребята из BF с терминами, имхо, перемудрили. Потому что группы — это не контейнеры (как, по крайней мере, я ожидал). Это, фактически, теги. Один и тот же объект может входить в разные группы. А вот группа не может входить в другую группу:

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 3. Группы в атулайнере. Отображаются далеко не во всех форматах отображения списка. Дефолтный (All Scenes) групп не показывает. В Groups, естественно, видны. Обратите внимание на объект «Cube».

В Blender группы — это теги и область применения у них соответствующая.

N.B. Базовые операции над объектом из группы не влияют на другие объекты группы, в отличие от…

Родители и ограничения

На рисунке 1 видно, что некоторые объекты являются дочерними по отношению к другим. Это все потому, что родительские объекты в явном виде были указаны мной как родительские. Чтобы организовать родительство, надо: выделить объекты (с помощью Shift-ПКМ), причем будущий родитель должен быть последним выделяемым. Жмем Ctrl-P и выбираем, например “Object”:

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 4. Меню назначения родительства.

В результате имеем:

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 5. Cube — родитель у Cube.001 и Cube.002. А вот Cube.001 — родитель только для Cube.002. Вообще, уровень вложенности вроде как не ограничен.

В 3D области между origin родителя и детей рисуется пунктирная линия.
Если к родителю применить базовую операцию, то она применится и ко всем его детям. И внукам. И правнукам.
При назначении нового родителя старый сбрасывается. Убрать родительство — Alt-P на ребенке.
Очевидная область применения — зависимые объекты. Шасси танка — это родитель для башни.

Выше было указано, что родительство BF считают deprecated и рекомендуют Child Of. О чем нам это говорит? Во-первых, о том, что Blender — продукт серьезный и успел пожить. Во-вторых, что такое Child Of? Это constraint, ограничение. Ограничения объекта настраиваются во вкладке Constraints:

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 6. Вкладка constraints. Ограничения добавлются из выпадающего списка.

При назначении этого ограничения будет то же, что и при родительстве — пунктирная линия и копирование базовых операций.

В чем преимущества применения этого ограничения?

Во-первых, в том, что на количество ограничений ограничений нет (я прям почувствовал, как у меня скилл тавтологии прокачался). Т.е. один объект может быть child of семи других объектов.

Во-вторых, можно более тонко настроить копирование базовых операций (см. рисунок 6). Можно для упомянутого примера с башней сэмулировать компенсацию прицела — отключить поворот по Z (шасси может нырять и выныривать, а дуло не шелохнется, но при этом при уходах влево-вправо будет реагировать).

В аутлайнере ограничения (как и модификаторы, например) индицируются значком напротив объекта, а не вложенностью (как родительство).

Дубликаты и слияние

Имхо, это тоже больше относится к менеджменту, чем к просто к работе с объектами, поэтому опишу тут, но под спойлером.

Про модификаторы я уже писал ранее, и Array ничем особенным не отличается — берем объект, накладываем на него Array и получаем результат. Для забора — отлично подходит. В аутлайнере объект остается один, но с индикацией примененного модификатора.

Дубликаты. Технически — это неполные копии объектов (то есть это не беспощадный копипаст) — вместо некоторых данных у них ссылки на данные оригинала. Есть 2 типа дубликатов (сейчас я цитирую BF — «поверхностная связь» и «глубокая связь»). Для создания — выделяем объект и нажимаем Shift-D (или Object-> Duplicate Objects) или Alt-D (или Object-> Duplicate Linked, курсив авторский) соответственно.

Поверхностная связь — ссылки создаются по только на материал и текстуры (но это настраиваемо). В аутлайнере индицируется совпадающим с оригиналом материалом. Для цветочков или пятен, например.

Глубокая связь — ссылка вместо копии почти на все, включая геометрию, но исключая трансформацию. В аутлайнере индицируется совпадающим названием геометрии. Шляпки болтов рекомендуют.

Объекты можно слить в один — выделяем все необходимые и жмем Ctrl-J (или Object->Join). Геометрия всех объектов сливается в геометрию последнего выделенного, в аутлайнере остается только последний выделенный. Очень полезная иногда операция.

Резюмируя раздел «Группировка объектов». Явного аналога каталогов нет. Но есть теги, что прогрессивно (но UI у них сложноватый, что не так прогрессивно). Объекты могут зависеть друг от друга тем или иным образом — не забывайте это при рассматривании чужих файлов.

Управление видимостью

Функция “спрятать” (переключение видимости для выделенного объекта(ов))

Слои (переключение видимости для набора объектов)

В рамках одной сцены можно управлять видимостью объектов на уровне слоев. Имхо, если вы активно пользуетесь группами, то слои вам и не нужны — можно вырубать видимость группы из аутлайнера. Но возможность все-таки есть.
Отображение слоев не такое, как в фотошопе, например. Вот так они выглядят в интерфейсе (каждый квадрат = слой):

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 7. UI слоев.

Светлый квадрат — скрытый на данный момент слой, темный — отображаемый. Если есть шарик — слой содержит что-то. Если шарик оранжевый — слой содержит что-то и это из этого “что-то” вы что-то выделили. Клик по квадрату отображает данный слой и скрывает все остальные отображенные до этого. Shift-клик — отображает/скрывает данный слой, не скрывая остальные отображенные до этого.

Любой выделенный объект/группу можно переместить на любой слой. Выделите объект/группу и нажмите M, появится окно выбора слоя:

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 8. Попап выбора слоя, на который будет перемещен объект.

Щелкните по нужному квадрату — и объект будет перемещен в указанный слой.

Способ отрисовки в 3D области

Нельзя сказать, что это явное управление видимостью, но я лучшего места для описания не нашел. Итак, в 3D области остался еще один важный контрол:

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 9. Выбор способа отрисовки объектов в 3D области.

По умолчанию стоит Solid (полигоны отображаются, а текстуры на них — нет). При редактировании геометрии или при поиске запрятанных объектов очень помогает Wireframe (полигоны не отображаются). Переключаться между Solid и Wireframe можно по Z.

Сохранение файла

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 10. Blender спрашивает, куда сохранить файл и под каким именем.

Тут я отступаюсь и мне нечего сказать. Окно сохранения — это не стандартный диалог Save File, нееет. Это область типа “File browser”. И самое важное здесь — не нажать красный крестик по инерции.

Версионность

Касательно “Очень интересной функции” из предыдущего скрина (понадобится на более поздних этапах). Она накручивает число после названия файла (но до расширения): temp1.blend, temp2.blend и т.д. Это можно сделать и руками, но так ведь удобнее. Таким изящным способом в Blender можно делать хоть какую-то user-controlled версионность. Вообще, это не камень в огород Blender — все так делают (“Совсем финальный отчет 12.docx”), просто в BF решили пилюлю подсластить. Это ½ версионности.

Оставшаяся ¼ версионности — встроенное в Blender подобие, которое заключается в том, что Blender при нажатии Ctrl-S сохраняет файл с инкрементом числа, идущего уже после расширения (temp.blend2), но по мне это громоздко и неконтроллируемо (одно дело я руками чекиню, другое — просто обновляю текущий вариант), так что этот механизм я не использую:

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender
Рисунок 11. Настройки встроенного механизма версионности Blender.

Однако, недавно я таки познал git, после чего нашел следующий плагин github.com/ldo/blendgit. Не проверял.

Заключение

Как-то неожиданно для меня развернутый ответ на коммент начал превращаться в набор не самых коротких постов. Я прекрасно отдаю себе отчет в том, что непрофессионал, обучающий других — это не всегда хорошо. Поэтому при написании каждого поста я одергивал себя, дабы не скатиться в учительство, а просто продолжать показывать, что Blender — это просто (ну или хотя бы не сложнее макса).

На данный момент все области стартового UI я описал (за исключением таймлайна, но я не верю в анимацию для совсем новичков. А меню описывать — это вообще оскорбительно для читающих, я считаю). Осталось нарисовать-таки танк, но это — в следующей серии.

How do I “group” objects so they all move together? (Version 2.8)

In other drawing programs, I can draw separate things and then “Group” them so they behave as one. In particular, moving, rotating, and scaling automatically applies to everything rigidly.

The “Collections” in Blender 2.8 doesn’t do this.

Assigning parts to other parts as “Parent” causes it to re-interpret the position and scale relative to the new parent, rather than just making it follow the parent from now on.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

7 Answers 7

Parent

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

You can select many objects first, choose the candidate parent last and then parent.

Please note Blender always has many options to achieve similar goals. There is the concept of Join and Blender Armature. This proposed answer will focus on Parent.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

To remove the Parent with options press Alt-P

Those options may keep your original transformation. I believe the parent feature is able to do what you want. Object Keep Transform.

Parent and Group are two distinct concepts in Blender. So you may want to use Blender terminology.

Here is a video tutorial for creating a group and parenting. It may or may not be the same version of Blender you are using. You may choose a different tutorial on the topic of [Parent] which you like better. I just did a quick search.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Blender 2.8x also gives the option of making a Collection Instance. Any collection can be called up as a Collection Instance: Shift A add > Collection Instance > the collection of interest.

A Collection Instance shows up as an orange folder in the Outliner, with the collection it was created from as its ‘Data’.

A Collection Instance is transformed as one object, and gives no direct access to its components.. they must be edited in the source ‘Data’ collection. Collection Instances can be nested. As with Object instances, alterations made to the source collection are reflected in all the instances, and they are cheap, computationally.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Just in case anyone else comes looking for the same thing.

Items now act as what most people would consider a group. (for the most part)

Found this addon does what you want.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

I tried everyone’s suggestions. They did not work for me. However, I figured it out.

Hopefully this works for others.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

If you find that your linked objects are separating or not behaving how you want them to, try turning off proportional editing. I had the same issue but I’ve managed to figure it out.

Change from Scene Collection to Scene on the top right and you can drag and drop objects into your main object just like with Blender 2.79.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

last night I sardined 1,000 sceptres(meshes) and you wouldn’t believe it they grouped like magic. today I hope to make 3000 if nobody stops me. The sky is the limit

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Not the answer you’re looking for? Browse other questions tagged objects or ask your own question.

Linked

Related

Hot Network Questions

Subscribe to RSS

To subscribe to this RSS feed, copy and paste this URL into your RSS reader.

By clicking “Accept all cookies”, you agree Stack Exchange can store cookies on your device and disclose information in accordance with our Cookie Policy.

Grouping and Parenting in Blender

If you’ve used grouping or parenting in other applications, it may throw you off guard how Blender thinks about those things. A little explanation is in order to bring clarity to our cluttered 3D minds.

Usually we can group objects together so that when we select one object, all others in the group are selected at the same time. In other applications, grouping and parenting are the same thing, but not in Blender. Groups are in itself only of limited use, while parenting is what other apps call grouping (from what I understand).

Grouping

To group several objects together, select them all by holding SHIFT and right-clicking each object, then select Object – Group – Create New Group.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

On the right hand side you can name your new group. Note that if you miss this opportunity, there doesn’t seem a way to do this later: I haven’t managed to find a way to even display groups in the current scene.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

The outline of all your selected objects will turn green, and any transform action will affect all selected objects at the same time.

In the scene hierarchy however, neither the group is displayed, nor are any of your objects parented. In fact, the group itself doesn’t even show up. It’s as if nothing has been grouped at all.

We can however instantiate a new group in another scene, in which our group will behave like a cohesive object. To do so, select Add – Group Instance and select your (hopefully named) group. This will insert all your objects (and a null object) together as one into your current scene. It will even show up in your scene hierarchy now.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Parenting

Parenting is what other apps call grouping: you move the parent and all children move, but you can move a child individually without the parent moving. Besides it tidies up the scene hierarchy via collapsable little icons.

To parent objects in Blender, select all objects, making sure that the last object you select will become the parent. If you’ve made a mistake in the selection order, hit A to de-select everything and start again. Click Object – Parent – Object, or use the keyboard shortcut CTLR+P.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

When you do, a small pop-up window appears. Select Object again and you’ve built a relationship in the scene hierarchy.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

The object selected last will become the parent. Feel free to rename it for the whole group to make more sense. Now the familiar plus/minus icons let you collapse large scenes into something more manageable.

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Consider adding a null-object to the scene and select it last to make it the parent – this assures that you can still move the last object independently from all the others. You can do this under Add – Empty.

Unparenting

If you no longer want an object to be part of the parent group, select it and click Object – Parent – Clear Parent. This will return the object(s) back to the scene root. Alternatively, use keyboard shortcut ALT-P.

Share this:

If you enjoy my content, please consider supporting me on Ko-fi. In return you can browse this whole site witout any pesky ads! More details here.

3 thoughts on “Grouping and Parenting in Blender”

“Note that if you miss this opportunity, there doesn’t seem a way to do this later: I haven’t managed to find a way to even display groups in the current scene.”

To view and rename your group after creation, go to Outliner and choose Groups from the drop down filter that by default says All Scenes.
Your groups will show up there and you can rename by double clicking on them.

“If you’ve made a mistake in the selection order, hit A to de-select everything and start again.”

You don’t have to deselect everything; you can just hold shift to deselect anything that shouldn’t be a child. To select a new active object to be the parent, just hold shift and right click on it.

Add your voice Cancel reply

Support this site 🙏

If you enjoy my content, consider supporting me via Patreon or Ko-Fi. There are many other ways to support me too, like shopping via my Amazon links, YouTube Super Chats or PayPal donations.

Node GroupsпѓЃ

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Example of a node group. пѓЃ

Grouping nodes can simplify a node tree by allowing instancing and hiding parts of the tree.

Conceptually, grouping nodes allows you to specify a set of nodes that you can treat as though it were “just one node”. Node groups are similar to functions in programming, they can be reused in many places in a node tree and can be customized by changing the “parameters” of the node group.

As an example: If you have created a material that you would like to use with different inputs e.g. diffuse color: red plastic, green plastic. You could create different materials with Make Single User for each different color with a copy of the tree part describing the plastic material. If you like to edit the material you would need to redo the edit on all materials. A better method of reuse is to create node groups, exposing only the variable inputs (e.g. diffuse color).

Also nested node groups are supported. I.e. a node group can be inserted or created inside another node group.

Recursive node groups are prohibited for all the current node systems to prevent infinite recursion. A node group can never contain itself (or another group that contains it).

InterfaceпѓЃ

When a node group is created, new Group Input and Group Output nodes are generated to represent the data flow into and out of the group. Furthermore connections to input sockets coming from unselected nodes will become attached to new sockets on the Group Input node. Similarly, outgoing connections to input sockets of unselected nodes will become attached to the new Group Output node.

If you want to pass an additional parameter into the group, a socket must be added to the Group Input node. Therefore drag a connection from the hollow socket on the right side of the Group Input node to the desired input socket on the node requiring an input. The process is similar for the Group Output regarding data you want to be made available outside the group.

PanelпѓЃ

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

The interface panel for editing groups. пѓЃ

Sockets can be added, re-ordered, or removed, descriptive names can be added and the details of the input data value defined here.

If you have multiple inputs or outputs, they can be re-ordered by selecting the socket in the list. And then moving them up or down with the arrow buttons on the right side of the panel. The plus button will add an unconnected socket of the same type as the selected socket or a value socket if there is no selection. The minus button will remove the selected socket. The triangle at the bottom of the list has filtering functions to help finding nodes if the group has a large number of sockets.

The name of the socket to display in the node’s interface.

The value to use when nothing is connected to the node socket. Note, this will not affect the current node but will affect instances of the node.

The minimum and maximum value for the UI button shown in the node interface. Note, this is not a minimum or maximum for the data that can pass through the node. If a socket passes a higher value than the maximum it will still pass into the node unchanged.

Hide the socket value even when the socket is not connected.

Edit GroupпѓЃ

Node ‣ Edit Group

Go to Parent Node Tree

How to group objects in blender. Смотреть фото How to group objects in blender. Смотреть картинку How to group objects in blender. Картинка про How to group objects in blender. Фото How to group objects in blender

Example of an expanded node group. пѓЃ

Make GroupпѓЃ

Node ‣ Make Group

When appending node groups from one blend-file to another, Blender does not make a distinction between material node groups or composite node groups. So it is recommended to use some naming convention that will allow you to distinguish between the two types.

What not to include in node groups:

Remember that the essential idea is that a group should be a reusable, self-contained software component. Material node groups should not include:

If you include a source node in your group, you will end up having the source node appearing twice: once inside the group, and once outside the group in the new material node tree.

If you include an output node in the group, there will not be an output socket available from the group!

UngroupпѓЃ

Node ‣ Ungroup

Removes the group and places the individual nodes into your editor workspace. No internal connections are lost, and now you can link internal nodes to other nodes in your workspace.

Separate selected nodes from the node group.

Copy to parent node tree, keep group intact.

Move to parent node tree, remove from group.

Group InsertпѓЃ

Node ‣ Group Insert

Selecting a set of nodes, ending with the destination group node, and pressing Node ‣ Group Insert will move those nodes into that group. The moved nodes are collected into a group of their own to preserve their connection context, having their own group input and output nodes. The group’s existing input and output nodes are updated with new sockets, if any, from the new nodes. The node group must be edited to contain a single Group Input and a single Group Output node.

Appending Node GroupsпѓЃ

File ‣ Link/Append

© Copyright : This page is licensed under a CC-BY-SA 4.0 Int. License. Last updated on 08/15/2022.

Источники информации:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *